تابلو و قاب عکس در دکوراسیون

ديوارهاي راه پله به دليل داشتن فضاي بزرگ از مناسبترين مکانها براي نصب گروهي تابلوها است. عکسهاي خاطره انگيز، تابلوهاي نقاشي زيبا و حتا تصاوير زيبايي که در مجلات ميبينيم، ميتوانند بهترين زينت ديوارهاي منزل، دفتر کار يا هر مکان ديگر باشند.

متاسفانه در بعضي موارد شاهد نصب تابلو، پوستر يا قاب عکس خانوادگي در نا مناسبترين محل هستيم و دليل انتخاب اين محل هم چيزي نيست جز پنهان کردن مشکلي مانند ترک خوردگي، نم کشيدگي يا کثيفي ديوار!

فراموش نکنيد که رعايت نکات زيبايي شناسي بسيار ساده در چيدمان تابلو بر روي ديوار موجب ميشود که يک اتاق ساده و بي رنگ و رو، مبدل به محلي شادي آور و دل انگيز شود.

در اينجا به روشي براي نصب تابلو ميپردازيم که ميتواند هر مهماني را مدتها سرگرم کند و به خانه خالي، نشاط و سرزندگي بياورد: چيدمان گروهي يا نصب چندين تابلو در کنار هم.

نگران نشويد! اين کار با قابهاي مناسب و چيدمان صحيح، مبدل به چيزي درهم و برهم نميشود و ميتواند سرگرمي خوبي براي تعطيلات آخر هفته باشد

چند توصيه کلي

اگر اهل گشت و گذار در بازارهاي کهنه فروشي و لوازم دست دوم باشيد، ميتوانيد قابهاي جالبي در اشکال و اندازه هاي بسيار متنوع پيدا کنيد. اين قابهاي ناجور، با يک دست رنگ يکسان، با يکديگر جور ميشوند. سعي کنيد دو- سه قاب مدور هم در مجموعه خود بگنجانيد.

شما ميتوانيد تصاوير کوچک را با استفاده از حاشيه مقوايي، پارچه اي يا چرمي در قابي بزرگتر جاي دهيد. اين کار نه تنها تصوير را مشخصتر ميکند، بلکه محافظ خوبي براي حاشيه تصوير به شمار ميرود. تهيه چنين حاشيه هايي به کمي دقت و حوصله نياز دارد و ممکن است يک روز کامل وقت بگيرد، اما نتيجه آن چنان درخشان است که ارزشش را دارد.

ديوار پشت يک مبل راحتي نيز مي تواند محل مناسبي براي نصب گروهي تابلو است.

روش کار

?-عکسها و تصاوير مورد نظرتان را آماده کنيد و به ترتيب علاقه دسته بندي نماييد. براي حاشيه عکسها از جنس و رنگي استفاده نماييد که آنرا کامل کند نه اينکه بر آن غلبه کند. رنگ اين حاشيه بايد با رنگ ديوار و لوازم منزلتان جور باشد. بهترين راه اين است که از چند درجه مختلف يک رنگ واحد -از کم تا متوسط آن- استفاده کنيد تا تصاوير در نهايت بيشتر با هم جور شوند.

?-تمام قابها را با يک رنگ واحد رنگ آميزي نماييد. وقتي رنگ خشک شد، شيشه آنها را تميز کرده و عکس را با حاشيه اش داخل آن بگذاريد و پشت قاب را محکم کنيد.

?-قبل از نصب تابلوها، کمي تمرين و آزمايش کنيد.با توجه به اندازه ديوار مورد نظرتان، ابتدا تمام تابلوها را روي زمين يا يک ميز بزرگ کنار هم بچينيد و آنقدر آنها را جا به جا کنيد تا به يک ترکيب زيبا برسيد.

?-اين کار را با منطق و نظم انجام دهيد، براي مثال بالاي يک تابلو را با لبه پاييني ديگري و قاب کوچکتر را با وسط ضلع ديگري تنظيم کنيد و قابهاي مدور را براي ايجاد هارموني و حرکت به کار ببريد.

?-عکسهاي سياه و سفيدي که در رديفهاي منظم و از سقف تا کف ديوار را پر ميکنند، ديوار را به کانون توجه مبدل ميکنند. اما اگر ميخواهيد ديواري را اين چنين پر کنيد، براي پرهيز از آشفتگي، قابها را يکسان و يک رنگ انتخاب کنيد، براي مثال حاشيه سفيد در قاب مشکي فلزي بسيار زيبا خواهد شد.

?-قراردادن چند تصوير در يکي دوتا از قابها، قرار دادن تابلوهاي بزرگتر در رديفهاي پايينتر موجب ميشود که مجموعه سنگين و رو به سقوط به نظر نيامده و متعادل باشد.

?-هنگامي که از چيدمان خود بر روي زمين راضي بوديد، هر قاب را بر روي کاغذ الگو يا روزنامه باطله کپي کنيد و کاغذها را با قطعات کوچک نوار چسب بر روي ديوار بچسبانيد تا باز هم از چيدمان خود مطمئن شويد، روي کاغذها نام تابلو را بنويسيد و آماده نصب شويد.

?-با توجه به اندازه و وزن تابلوها، از ابزار مناسب براي نصب آنها استفاده کنيد، براي تميزي هرچه بيشتر ميتوانيد محل ميخ را روي کاغذها مشخص کنيد، ميخ را بکوبيد و بعد کاغذ را برداريد.

?-حالا تابلوها را نصب کنيد و از فضاي تازه اتاق خود لذت ببريد (دکوراسيون فروشگاهي).