هر آنچه درباره انتخاب ساقدوش لازم است بدانید

 در مراسم عروسی برای زیباتر جلوه نمودن مراسم عروسی ، عروس و داماد هر کدام ساقدوش هایی را در کنار خود دارند که اغلب از میان خویشاوندان نزدیک عروس و داماد انتخاب می کند . ساقدوش ها در جشن عروسی در کنار عروس و داماد هستند و شور و هیجان جشن عروسی را چند برابر می کنند و نکات مهم را به عروس و داماد یادآوری می کنند.

ساقدوش در فرهنگ‌های مختلف معانی و مفهوم متفاوتی دارد. در ایران ساقدوش به کسانی گفته می‌شود که رابطه خویشاوندی نزدیک با عروس یا داماد دارند. در آذربایجان واژه ساقدوش یا سولدوش نیر به کار می‌روند. معمولا این افراد عروس و داماد را تا خانه همراهی می‌کنند و نکات مهم را به عروس و داماد یادآوری می‌کنند. در فرهنگ‌های خارجی معمولا تمام دخترها و پسرهای مجرد به عنوان ساقدوش عروس و داماد انتخاب می‌شوند.
امروز ساقدوش یک سبک و استایل خاص است که معمولا تمامی افراد خانواده و دوستان به عنوان ساقدوش می‌باشند. با مدرن شدن جوامع و مراسم‌ها واژه ساقدوش در عروسی‌ها پررنگ شده است و به عنوان یک استایل خاص در عروسی‌ها جا دارد. ساقدوش‌ها در مراسم عروسی لباس و تیپ یکدستی دارند.

چه تعداد ساقدوش‌ مناسب است؟

حساب کردن این که چه تعداد ساقدوش باید انتخاب کنید می تواند تا حدودی استرس زا باشد. بعضی اوقات انتخاب ساقدوش ها مثل این می ماند که شما مربی یک تیم فوتبال هستید که بایستی ۱۱ نفر را از بین تعداد زیادی فرد شایسته انتخاب کنید. اما اینکه شما تعداد زیادی دوست یا فامیل نزدیک دارید، دلیل بر این نمی شود که نیازی باشد همه آن ها در روز عروسی در کنار شما به عنوان ساقدوش بایستند. آن ها می توانند به روش های مختلف دیگری آن جا باشند. پس برای انتخاب ساقدوش ها نگران نباشید. هیچ قاعده ای برای تعداد دقیق ساقدوش وجود ندارد. چون در اکثر تصویرها مثلا ۵ ساقدوش وجود دارد، دلیلی نمی شود  تا شما مجبور باشید عدد زوج یا فردی را تعداد ساقدوش انتخاب کنید. پس قانون قطعی وجود ندارد که خودتان را در این زمینه مقید  به آن بدانید.  

جالب است بدانید که درگذشته، تعداد مدعوین جشن، تعیین‌کننده ساقدوش‌ها بود. بر مبنای این رسم می‌بایست به ازای هر 40 میهمان، یک زوج ساقدوش در کنار عروس و داماد قرار می‌گرفت. اما امروزه با گسترده و تشریفاتی شدن مراسم ازدواج، تعداد ساقدوش ها کمتر شده است؛ این روزها داشتن 3 الی 4 جفت ساقدوش برایتان کافی خواهد بود.

وظیفه ساقدوش چیست ؟

بهتر است که ساقدوش‌ها پیش از آماده شدن عروس و داماد در کنار آن‌ها حاضر شوند. این کار به عروس و داماد انرژی و قوت قلب می‌بخشد. داشتن لبخند و برقراری آرامش و اطمینان خاطر برای عروس و داماد و خانواده ایشان از مهم‌ترین وظایف ساقدوش‌ها به‌حساب می‌آید. ساقدوش‌ها باید کلیه امورات مربوط به عروس و داماد را بر طبق خواسته و نظر آن‌ها انجام دهند. نگهداری هدایای عروسی، نگهداری وسایل، نگهداری شاسی عکس و... ازجمله بارزترین وظایف مربوط به ساقدوش ها است. ساقدوش‌ها موظف‌اند در طول مراسم با طمأنینه، متانت و آرامش در کنار عروس و داماد حرکت کنند. برقراری شور، هیجان و سرزندگی در مراسم از دیگر وظایف مربوط به ساقدوش‌ها می‌باشد. ساقدوش‌ها به‌نوعی تأمین‌کننده گرمی مجلس هستند. از جمله وظایف مهمی که عروس و داماد به ساقدوش ها محول میکنند میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم

۱-کمک در نوشتن چک لیست نکات مهم را به عروس و داماد یادآور شوید، آنها به دلیل استرس زیاد ممکن است بعضی چیز ها را فراموش کنند. با تهیه یک چک لیست نکات مهم را یادآورری کنید.

۲-در انتخاب مسائل مهم به آنها کمک کنید به عروس و داماد کمک کنید تا بتوانند در برگزیدن مسائل مهمی ماننداجاره سالن ، طرح کیک ،مراکز خرید و هر چیز مهم دیگر انتخاب بهتری داشته باشند.اگر شما در این موارد لیستی تهیه کنید عروس ودامادهم وقت بیشتری دارند تا به کارهای دیگرشان رسیدگی کنند.
۳-نوشتن کارت دعوت و گیفت آخرین روزهای مجردی را کنار عروس و داماد باشید و در این دور همی دوستانه به نوشتن کارت های عروسی کمک کنید. و برای بقیه مسائل عروسی هم برنامه ریزی کنید و با سایر ساقدوش ها نیز هماهنگ شوید.
۴-آماده کردن عروس حضور شما در روزهای پایانی در روحیه عروس و داماد بسیار تاثیر گزار است. فرصت بیشتری را در کنار آنها بگذرانید و با ایده های خلاقانه استرس را دور کنید.
۵-حضور در صبح روز عروسی با حضور به موقعتان در صبح روز عروسی، عروس و داماد را خوشحال کنید. لبخند بر لب داشته باشید و خانواده آنها را برای بهتر شدن مراسم و پذیرایی از میهمانان کمک کنید.

مدل لباس های ساقدوش چطور باشد؟

در سایت های مد لباسی که لباس عروس خود را انتخاب کرده اید می توانید از واژه Bridesmaid هم استفاده کرده و لباس های شکیلی را برای ساقدوش های دوست داشتنی خود انتخاب کنید. رنگ و مدل لباس ساقدوش ها می تواند به دکور و آذین بندی جشن و فرهنگ دو خانواده هم وابسته باشد.

رنگ لباس ساقدوش عروس بهتر است با رنگ دسته گل و زیورآلات عروس هماهنگی داشته و ست باشد و رنگی انتخاب کنید که با رنگ پوست ساقدوش ها هماهنگی داشته باشد.

رنگ لباس را می توانید با توجه به فصلی که عروسی در آن برگزار می شود نیز انتخاب نمایید تا زیبایی لباس چند برابر شود.
استفاده هماهنگ و یک مدل ثابت لباس برای ساقدوش ها به نظر زیبا می رسد اما بهتر است لباس را مناسب فرم استایل بدن تهیه کنید و نظرات آنها را نیز بپرسید.
نباید لباس ساقدوش عروس و داماد مطابق لباس عروس باشد و باید علاوه بر هماهنگی مناسب بین لباس ساقدوش و لباس عروس تفاوت هایی نیز بین این دو لباس وجود داشته باشد.
برای لباس ساقدوش عروس و داماد استفاده از تور جالب به نظر نمی رسد زیرا در مراسم عروسی تنها عروس خانم باید از تور استفاده نماید .
لباس ساقدوش داماد نیز باید شیک و متناسب با شب عروسی انتخاب شود . در صورت برگزاری مجلس عروسی در شب ساقدوش داماد باید از پاپیون مشکی استفاده کند و آن را با کت و شلوار خود هماهنگ نماید.

ساقدوش‌ها باعث مجلل شدن سالن عروسی می‌شوند!

اگر نکات مهم در انتخاب لباس ساقدوش رعایت شوند، وجود ساقدوش‌ها می‌تواند باعث مجلل و لوکس شدن سالن عروسی و تصاویر عروس و داماد شوند. حضور چند نفر همراه با عروس و داماد که مزین به لباس‌های هماهنگ، چهره‌های زیبا و ظاهر آراسته باشند، یکی از کارهای لوکس در تشریفات عروسی به شمار می‌آید. با انتخاب لباس مناسب برای ساقدوش‌ ها، فضای جشن و سالن عروسی را مجلل‌تر کرده تا خاطره‌ای به یاد ماندنی‌تر در ذهن مهمانان ثبت شود.