آداب و رسوم مراسم عقد کنان | رسم و رسوم جشن عقد در شهرهاي مختلف

در بيشتر اقوام و شهرهاي ايراني مراسم نامزدي يا عقد را خانواده دختر خانم برگزار مي‌کنند و تمام مخارج آن را هم بر عهده مي‌گيرند و آقا داماد و خانواده با کيک و گل به مراسم مي‌روند. در برخي شهرها مراسم در خانه عروس برگزار مي‌شود اما ميوه و شام مراسم را خانواده داماد تهيه مي‌کنند و به خانه دختر خانم مي‌آورند. بعضي اقوام هم رسم دارند که خانواده عروس و داماد هر کدام براي فاميل خودشان يک مراسم نامزدي يا عقد ترتيب مي‌دهند. در مورد تمام اين موارد بايد در مجلس بله برون توافق کنيد و مسئوليت‌هاي توافقي را به گردن بگيريد.
هزار و يك كار ريز و درشت است كه بايد به‌موقع و درست انجام شود تا بتوانيد يك جشن ايده‌آل بگيريد و همه‌چيز همان‌طور كه دوست داريد، پيش برود. بالاخره در زندگي هركس اين يك شب، خيلي اهميت دارد و همه مي‌خواهند جشني بگيرند كه خاطره‌اش براي هميشه ماندگار شود. البته لازم نيست بترسيد يا نگران شويد. كافي است يك برنامه‌ريزي كامل داشته باشيد و پيش از آن‌كه دست به‌كار شويد، حساب‌وكتاب همه‌چيز را بكنيد. قرار عقد و وقت‌گرفتن از محضرخانه، اجاره سالن، خريد حلقه، انتخاب آينه و شمعدان، سفارش لباس عروس و كت‌وشلوار داماد، انتخاب آرايشگاه، گل‌فروشي و آتليه عكاسي فقط بعضي از كارهايي است كه بايد در فهرست‌تان قرار دهيد.

عقد بايد به روي زمين چيده شود و عروس و داماد در پائين سفره مي نشينند . عقد درخانه پدر عروس برگزار مي شود . عروس زماني وارد مجلس مي شود که تمامي مهمانها آمده باشند و داماد بايد در طرف راست عروس بنشيند که اين نيز بازمي گردد به آئيني زرتشتي. براي سفره عقد معمولا از يک تکه ترمه قديمي که نسل اندر نسل به خانواده عروس رسيده استفاده مي شود. معمولا ترمه در وسط يک پارچه سفيد قرار مي گيرد که وسايل عقدبر روي آن چيده مي شود.

در برخي از مناطق ايران بيشتر مناطق شمالي، رسم بر اين است که چند روز قبل داماد و عروس به صورت مجزا مراسم برگزار مي کنند به اين صورت که داماد با فاميل هاي خود مراسم مي گيرد و عروس با فاميل هاي خود و در روز پاياني، خانواده ها با هم يکي مي شوند و داماد، عروس را با خود به منزل مي برد.
اين رسمي است که در شمال ايران مخصوصا در روستاها رونق داشته است. هزينه‌هاي ازدواج براي پسران به جز تهيه گل و شيريني مراسم خواستگاري، از آنجا شروع مي‌شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در اين مراسم بايد داماد و خانواده داماد هزينه‌هاي آن را بر عهده بگيرند، منظور از نام بردن خانواده داماد به اين دليل است که بين هزينه‌هاي اکثر جوانان با درآمد آن‌ها تناسب وجود ندارد و خانواده‌ها در اين زمان به کمک داماد و عروس مي‌آيند، هزينه‌هاي ازدواج بيش از درآمد يک فرد مي باشد

"مجيد اميني" كارشناس ارشد مطالعات فرهنگي در گفت‏‏وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، راجع به آداب و رسوم‎‎هاي قديمي ازدواج مردمان يزد، مي‎‎گويد: ازدواج به عنوان سنّت نبوي در دين اسلام بسيار مورد سفارش و تأكيد قرار گرفته و به طور كلّي در جوامع سنّتي و ديني مانند يزد دارالعباده از عموميت بالايي برخوردار است. وي اضافه مي‎‎کند: مراسم و آداب ازدواج در يزد قديم، مانند هر فرهنگ سنتي ديگري شامل جزئيات و مراحل متعدد و پيچيده‌اي بوده كه برخي از آنها هنوز نيز رواج داشته و مرسوم‌اند و برخي ديگر منسوخ شده و آداب و تشريفات ديگري جايگزين آنها شده است. به گفته اين کارشناس، مراسم ازدواج يزدي‌هاي قديم، شامل عقدكنان و جشن عروسي، كه عمدتاً به صورت توأمان بوده، مراحل و آداب مشخصي داشته است، به اين ترتيب كه پس از مذاكرات قبلي و اوليه، بزرگ‌ترهايي از خانواده‌هاي طرفين به عنوان خواستگاري در خانه‌ي پدر عروس دور هم جمع مي‌شدند تا در مورد صداق يا مهريه به توافق برسند(خواستگاري و مهربران).
 

آداب و رسوم جشن نامزدي

طبق آداب و رسوم ايران هميشه خانواده عروس خانوم ميزبان خانواده آقا داماد هستند.به اين ترتيب که با تهيه ميوه و شيريني و دعوت از بزرگترهاي فاميل منتظر خانواده آقا داماد مي‌شوند. عروس خانم هم معمولا لباس نامزدي متفاوت و شيکي را براين مراسم انتخاب مي‌کند. با توجه به اين که در اين مراسم معمولا علاوه بر خانواده‌ها بزرگترهاي فاميل هم حضور دارند بنابراين بهتر است که لباس عروس خانم پوشيده و شيک باشد. در صورتي که مراسم نامزدي مفصل برگزار شود. عروس خانم با مراجعه به آرايشگاه آرايش و مدل موي متفاوت و خاصي را نيز براي خود انتخاب مي‌کند. با توجه به اين‌که خانواده عروس خانم ميزبان اين جشن است معمولا هدايايي از طرف خانواده آقا داماد به عروس خانم پيشکش مي‌شود. اين هدايا شامل پيش حلقه‌ي نامزدي، دسته گل، ميوه، شيريني و يا کيک نامزدي است. البته توجه داشته باشيد که در صورتي که تعداد مهمانان زياد باشد معمولا کيک نامزدي سفارش داده مي‌شود. در غير اين صورت تهيه يک جعبه شيريني نيز کافي خواهد بود.

تعداد مهماناني که قرار است براي اين اتفاق مهم دعوت شوند را يادداشت کنيد و به دفترخانه اطلاع دهيد.
در نظر داشته باشيد حضور بزرگان ? خانواده کافي است؛ پس لازم نيست همه را با فرزندان در نظر بگيريد.
ساعت دقيق برگزاري مراسم را از محضر‌خانه بپرسيد و براساس همين زمان مهمانانتان را دعوت کنيد.
ممکن است قبل يا بعد از شما خانواده ديگري آنجا مراسم داشته باشند و دير يا زود رفتن شما ازدحام و بي‌نظمي ايجاد کند.

کليد هاي طلايي يک مراسم عقد موفق

يک راه‌حل ساده براي اينکه دچار مشکل نشويد اين است که مدارک مهمي مثل شناسنامه يا جواب آزمايش‌ها را به خانواده‌تان بسپاريد تا فراموش نشود. معمولا مادرها حواس جمعي دارند.

اگر دوست يا فاميلي داريد که به تازگي ازدواج کرده از او بخواهيد عقدنامه‌اش را به شما امانت بدهد
تا با مطالعه دقيق و سر صبر تمام موارد مورد شک و ترديد را بخوانيد و با مشورت يک کارشناس يا ريش‌سفيدان آن را درک کنيد.

مدرک رسمي عقدتان که همان عقد‌نامه رسمي است چند روز بعد از عقد آماده مي‌شود پس عجله نکنيد و انتظار نداشته باشيد همان لحظه آن را تحويل بگيريد.

قبل از مراسم عقد اگر شرط ويژه‌اي داريد از قبل به محضردار اعلام کنيد تا مورد قانوني نداشته باشد و اگر موردي داشته باشد بتوان آن را رفع و رجوع کرد مثلا اگر مهريه عروس خانم ملک مسکوني است
بايد مشخصات ثبتي ملک در زمان عقد به محضردار ارائه شود.