انواع پارچه هاي مخصوص لباس عروس | جنس هاي مختلف پارچه لباس عروس

درباره جنس پارچه لباس عروس

يکي از به‌يادماندني‌ترين روزهاي زندگي هر دختر، روز عروسي اوست. عروس و داماد براي اين روز کارهاي زيادي دارند که برنامه‌ريزي کنند و تقريبا مي‌توان گفت لذت‌بخش‌ترين قسمت ماجرا، دوخت يا خريد لباس عروس است. لباس سفيد و زيبايي که عروس در آن مانند فرشته‌ها به‌نظر مي‌رسد. اما شايد بخواهيد خودتان نوع پارچه و تزيينات لباس عروس را انتخاب کنيد. اين مطلب جذاب، همه اطلاعاتي را که براي انتخاب پارچه و تزيينات لباس نياز دارين در اختيارتان قرار مي‌دهد.
اگر در مرحله خريد لباس عروس هستيد، حتما با سر زدن به مزون ‌هاي مختلف متوجه شده‌ايد که پارچه‌هاي مختلفي براي دوختن لباس عروس به کار مي‌روند و گاهي حتي از ترکيب چند پارچه گوناگون براي دوختن يک لباس استفاده مي‌شود. نوعروس نوشت: فکر مي‌کنيد کداميک از اين پارچه‌ها براي شما و مدل دلخواه‌تان مناسب است؟ اصلا به اين قضيه فکر کرده‌ايد که بعضي از پارچه‌ها براي مراسمي که قرار است در باغ يا فضاي باز برگزار شود مناسب نيستند و بعضي ديگر براي عروسي‌هاي فضاي باز بسيار مناسب‌اند؟
پارچه را با دست لمس کنيد تا بتوانيد پارچه مدنظر خود را بيابيد.
بر اساس مدل لباس عروس و حتي محل برگزاري جشن، جنس پارچه اي که براي لباستان انتخاب مي کنيد بايد متفاوت باشد.
پارچه ابريشمي گل برجسته: براي عروسي هاي سنتي و کلاسيک، لباسي با جزئيات فراوان بسيار مناسب است ولي به درد عروسي هاي ساده و دوستانه و هواي گرم نمي خورد.
شيفون: حالتي نرم و لخت دارد و براي عروسي هاي فصل تابستان و مراسمي که در شهرهاي شرجي برگزار مي شود،مناسب است.
ساتن: در حقيقت ساتن و مخمل روش بافت پارچه را مشخص مي کنند. براي بافتن ساتن ، سطح پارچه اي که مشاهده مي کنيد . داراي نخ هاي بسيار طويلي است که همگي رو به يک سمت دارند . اين نخ هاي پود حدوداً 4.1 اينچ يا بيشتر روي سطح قرار مي گيرند. و سپس در پارچه فرو مي روند. اين روش باعث مي شود. تا پارچه شکل ابريشمي و نرم پيدا کند.
دانتل و گيپور: تفاوت دانتل و گيپور در طراحي و زمينه‌هاي آنهاست. گيپور از بافت پنبه و ابريشم بدون هيچ زمينه اي و به صورت برجسته و ضخيم درست ميشه اما دانتل از تارهاي ابريشم است که معمولا روي زمينه تور بافته ميشه و سه نوع کارشده ، برجسته و کارنشده دارد. دانتل قيمت بسيار بالايي دارد و به دليل زيبايي و ظرافتش براي لباس عروس بسيار پرکاربرد است. اگه پارچه اي را مي بينيد که روي تور طرح هاي برجسته، براق و ظريفي کار شده و از پشت پارچه هم زبري ديده نمي‌شود، پارچه‌ي خوبي خريده‌ايد

انتخاب پارچه لباس عروس

پارچه ابريشمي گل برجسته بيشتر به درد عروسي هاي سنتي و کلاسيک مي خوره اما اگه در نظر دارين عروسي ساده، دوستانه و در آب هواي گرم گرفته بشه، هرگز اين نوع جنس پارچه استفاده نکنين. البته اين سبک پارچه کشش خيلي کمي هم داره و براي دوخت هر الگويي مناسبه.
ابريشم خشن چيني هم پارچه اي سنگين و بادوامه که به دليل بافت منحصر به فردش که شبيه ابريشم خام هست، علاقه شما رو براي دوخت هر مدل لباسي به آن جلب مي کنه.
پارچه تافته هم گزينه ديگه اي براي لباس شب و لباس عروسه که از ابريشم کمي سفت تره که باعث ميشه به راحتي لباس چروک بشه.
پارچه هاي شيفون حالتي نرم و لخت دارن که دقيقا مناسب عروسي هاي فصل تابستان و برگزاري مراسم در شهرهاي شرجيه. اين نوع پارچه ي ابريشمي که بسيار هم سبک وزن هستن به دليل ظاهر صاف، ليز و لغزنده، لباس عروس رو جذاب و فاخر مي کنه.
پارچه کرپ نسبتا سبکه و نبايد اصلا براي لباس هاي تنگ و چسبان استفاده بشه.
ساتن دوشس هم يکي از پارچه هايه که براي دوخت لباس عروس به کار ميره و چون سفت، براق و شق و رقه در دوخت لباس هاي عروسي با تزئينات فراوان استفاده ميشه.
لباس عروس با جنس تور، مناسب هر جشن عروسي و توي هر آب و هوا و شهري هست و احتمالا اين نوع لباس عروس دقيقا همون لباسيه که همه دختر کوچولوها براي شب عروسيشون تو ذهنشون دارن.
تور يکي از پرسابقه‌ترين و پرکاربردترين پارچه‌هاي به کار رفته در لباس عروس است. اگر مي‌خواهيد لباسي بپوشيد که هيچ‌وقت از مد نيفتد، بهتر است تور را انتخاب کنيد. البته پارچه توري، براي دوخت تور عروس هم به کار مي‌رود و مي‌تواند با لباس ست شوددر کنار تور ساده، تور طرحدار و خالدار هم وجود دارد که براي لباس‌هايي با بالا تنه ساده مناسب است. تورهاي طرحدار تا حدودي شبيه پارچه دانتل هستند با اين تفاوت که نقش و نگار در بافت تور است و بر خلاف دانتل برجسته نيست؛ به همين دليل اختلاف قيمت زيادي بين تور و دانتل وجود دارد.

ژپون لباس عروس چه کاربردي دارد

همانطور که گفتيم از ژپون لباس عروس براي خوش‌فرمي و به وجود آوردن حالت‌هاي عروسکي لباس استفاده مي‌کنند. دامن‌هاي پف‌دار لباس عروس و يا پيراهن‌هاي عروسكي دختر كوچولو‌ها معمولا با استفاده از ژپون فرم خود را حفظ مي‌كند. بعضي‌ها اين دامن‌هاي زيري را به لباس مي‌دوزند و بعضي‌ها هم يك ژپون آماده مي‌كنند و زير لباس‌هاي مورد استفاده كه مي‌خواهند پف‌دار باشد استفاده مي‌كنند. اگر مي‌خواهيد در پارچه صرفه‌جويي كنيد ما روش دوم را توصيه مي‌كنيم.

مدل لباس عروس ساتن با جديدترين طرح هاي مد سال

پارچه ساتن از انواع پارچه ها با سطح صاف و براق است. لباس عروس هايي که با پارچه ساتن دوخته مي شوند تن پوشي شيک و متفاوت دارند و از زمان هاي گذشته تا به امروز اين مدل لباس ها توجه اغلب افراد را به سوي خود جلب کرده اند. در برخي از مدل هاي لباس عروس ساتن از پارچه هاي گيپور و دانتل و سنگ هاي تزييني براي تزيين لباس عروس استفاده شده است که اغلب در اين مدل ها از پارچه گيپور و ساتن در قسمت بالاتنه لباس نظير آستين و يقه استفاده مي شود. در برخي از مدل لباس عروس ها نيز در از پارچه دانتل و گيپور در قسمت پايين تنه لباس استفاده مي شود.

لباس عروس شکوفه دار و گل برجسته

اين سبک از لباس عروس که با شکوفه ديزاين شده است، يکي از ترندهاي مربوط به لباس عروس در سال 2018 است و طراحان مد و لباس، مدل‌هاي متنوع و زيبايي را از اين مدل لباس عروس ارائه داده‌اند . پارچه ها و گيپورهايي با گل برجسته و شکوفه دار مد شده است که از اين مد زيبا در تزيين لباس عروس نيز استفاده شده است.
 

  • ميتوان از اين شکوفه ها فقط در دامن لباس عروس استفاده کرد : به صورت پراکنده و کم و يا زياد و پرحجم
  • و يا ميتوان فقط در بالا تنه لباس عروس از شکوفه و گل برجسته استفاده کرد.
  • و يا از هر دو حالت يعني هم در دامن لباس عروس و هم در بالاتنه لباس عروس از اين شکوفه هاي زيبا کار کرد.